Koor

 
 

Als liefhebbers van goede koormuziek liet het Vocaal Ensemble Seicento in 1986 een nieuw koorgeluid horen in De Pinte. Samen met oprichter en toenmalig dirigent Patrick Moeyaert groeide het ensemble snel tot een enthousiaste groep van een vijfentwintigtal leden. De naam Seicento verraadt de voorliefde van het koor voor renaissance- en barokmuziek.

 

Op het programma stonden uitvoeringen van het Gloria van A. Vivaldi, de oratoria Judas Maccabaeus en Messiah van G.F. Händel, de Sestina van C. Monteverdi en de Funeral Music for Queen Mary van H. Purcell.  Uit het hedendaagse repertoire bracht het koor A Ceremony of Carols van B. Britten, The Crucifixion van John Stainer en het Magnificat van John Rutter, onder leiding van de componist zelf.

 

Eind november 2008 nam Christophe Goedvriend de leiding over.

In december 2011 vierde Seicento zijn 25-jarig jubileum met een concertreeks: een concert met kerstmuziek, in samenwerking met het koor Helicon en een barokensemble; vervolgens een kasteelconcert met profane liefdesliederen en instrumentale muziek uit de renaissance.  Als afsluiter van het jubileumjaar trok Seicento in het najaar naar Parijs waar werd opgetreden in de kerk van  Neuilly-sur-Seine.

 

In 2014 bracht het koor een concertreeks met passiemuziek, nl. de drie lamentaties voor Goede Vrijdag van Orlandus Lassus, naast andere werken van onder anderen Melchior Robledo, Felice Anerio, Claudio Monteverdi, Tomas Luis de Victoria,…

 

In 2015 klasseerde het koor zich in de provinciale koorzangtornooien in tweede afdeling.

 

In 2016 bracht het Vocaal Ensemble Seicento een muzikaal programma rond Peter Philips (1561-1628), hofmusicus van Albrecht en Isabella van Oostenrijk die hun residentie hadden op de Coudenberg in Brussel.  De inspiratiebron voor dit concert was de Mechelse viering van 400 jaar rechtbank sinds 1616.

 

In het kader van het “Lutherjaar” 2017 brengt het Vocaal Ensemble Seicento, samen met het Vocaal Ensemble Molitva, een concert waarin de muzikale tegenstelling tussen de traditionele gezangen uit de Russisch-orthodoxe liturgie en de kantate als nieuwe muziekvorm tot leven wordt gebracht.

 

Met bestaand of nieuw repertoire treedt het koor geregeld op tijdens misvieringen of (samenwerkings-) concerten.